fredag 29. april 2016

Flått hund hoven

Vi jobber for å spre oppdatert fagkunnskap om hunder, hunderaser og hundetrening og stimulere til et aktivt. Mange dyreeiere blir bekymret når de finner flått på hunden eller katten sin. Flått (skaubjørn), er et blodsugende edderkoppdyr som kan bite seg fast på mennesker og dyr.

Hver kveld bør du: Gå over pelsen hos hunden din. Ved feber, hovne lymfekjertler eller generelt sykdomsbilde. Men det er vel sikkert fordi jeg vet om en hund som fikk det, selv uten merke etter flåttbitt. Syns liksom det burde ha gått bort i løpet av to uker, .

Derimot kan flåtten fungere som smittebærer for virus, bakterier og encellede parasitter. Bitt, flått, varme biler og kuttsår er ting som kan gjøre sommeren mindre hyggelig. I de mildeste tilfellene blir hunden kun hoven på bittstedet.


Hadde akkurat mitt første møte med en flått på hunden min, to stk faktisk! Om du får flåttbitt, og bittstedet blir rødt og hovent, trav avgårde til legen. Området der du fant den flåttbitt på en hund bør observeres for de neste dagene.


Dersom området blir hoven eller hvis et utslett vises, kan det være et tegn på . Fant en flått på halsen til Kiwi ikveld (første noensinne). Uten at jeg skal stresse deg, jeg aner ikke om det er sånn på hunder.

Flått eller skogflått er en liten midd som har utseende som kan ligne på. Her vil de danne seg en rød ring rundt og bli hovent og ømt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg