fredag 13. mars 2015

Hvilket jerntilskudd gravid

Jern (Fe) er et mineral som er viktig for flere funksjoner i kroppen. Graviditet og amming er krevende prosesser ernæringsmessig. Før jeg ble gravid denne gangen var jernlagret mitt så lavt at jeg måtte begynne å ta jern tvert!

Skal på apoteket i dag etter jern - hvilken? BufretLignendeUndersøkelser tyder på at jernbehandling under graviditeten ikke gir gunstige. Jern er et grunnstoff som finnes i små mengder i kroppen vår, og som har en. Vet du hvilken tilstand personen på bildet har, eller hva som er årsaken til det du .

Likevel anbefales vanligvis ikke norske gravide å ta jerntilskudd under. Hvis en gravid kvinne får for lite jern, vil hun bli unødig slapp og trett, og mer utsatt for. I siste måned er behovet – mg jern per dag, hvilket vil gjøre det. Vi er enige i at jerntilskudd til gravide uten jernmangel ikke er indisert . Jeg er gravid i uke og sliter med svimmelhet, øresus, hodepine og trøtthet - mer. Bør jeg ta jerntilskud og i så fall hvilket er bra for gravide?


Rutinemessig jerntilskudd til gravide har mange forkjempere9. Mange kvinner i Norge får ikke i seg nok jern gjennom kosten til å opparbeide jernreserver som er store nok til å dekke. Man regner med at blodvolumet er nesten prosent større i graviditeten.

Gravide bør være forsiktige med tilskudd av jern og fettløselige vitaminer og ikke ta mer enn anbefalt dose dersom det ikke er uttrykkelig anbefalt av lege. Jernopptaket hos gravide øker gradvis, men det kan være behov for tilskudd dersom. Jernopptaket er også avhengig av i hvilken form jernet forekommer. Jern er blant annet nødvendig for oksygentransport i kroppen. Mat og drikke – informasjon til deg som er gravid (helsenorge.no).


En del gravide trenger i løpet av de to siste trimestre mer jern enn . Det er ekstra viktig med et godt kosthold når man er gravid. Jeg tok de kraftigeste da jeg var gravid og hadde fryktelig lite jern. Noen næringsstoffer er spesielt viktige for deg som er gravi og det. Spør derfor jordmor eller lege om du trenger ekstra jerntilskudd når du er til.


Hvilke kosttilskudd bør jeg ta før jeg blir gravid eller med en gang jeg vet at . Er du gravi behøver du derfor blandt andet folinsyre og jern. Det samme gjelder gravide kvinner, som kan få for lite jern til å holde tritt med økende blodvolum og behovet til det voksende fosteret. Det er mye bedre å ha lav blodprosent (eller hemoglobin verdi som det egentlig heter) enn høy når man er gravid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg