torsdag 12. april 2018

Vepsestikk hevelse dagen etter

Hevelsen er ikke farlig, og det er helt unødvendig med allergimedisiner,. I sommer fikk hun en voldsom reaksjon etter vepsestikk. Hevelsen gikk tilbake om kvelden, men kom tilbake morgenen etter, og økte utover dagen. Etter dagers bruk av Fucidin er hevelsen ved stikkstedet tilnærmet.


Det typiske er at man får en kraftig reaksjon etter vepsestikk selv om man ikke er. Mange insektstikk og -bitt gir en eller flere kløende røde hevelser i huden. Uansett reaksjon etter et stikk så går det som oftest bra, sier Nesheim.

Langvarige hevelser og reaksjoner kan være tegn på allergi. Jeg tok en blodprøve etter et stikk hvor jeg reagerte veldig, ble kvalm og følte meg litt. Uansett, smertene varte utover kvelden og natta, men var over dagen etter. Når et vepsestikk blir farlig - Sinnetshelse.


BufretLignende-Ofte ser vi at symptomene inntrer bare noen få minutter etter stikket, sier. Det er alt fra en stor hevelse på stikkstedet til allergisk sjokk. Da er nemlig de fleste vepsene inne i selve bolet, og de er dessuten betydelig roligere enn om dagen.


Men noen kan reagere med kraftig hevelse etter mygg-, bie- og vepsestikk. Hvis du har utviklet allergi - mest alminnelig etter bie- og vepsestikk - kan du få . Jeg kan ikke huske sist gang jeg fikk et vepsestikk før dette, men i løpet av. Det ble en relativt fin hevelse av det, men det hele gikk bort i løpet av dagen. Dagene etter var det et stort og rødt eksemlignende felt der vepsen . En vanlig reaksjon på bi- og vepsestikk er en liten lokal rød hevelse rundt stikkstedet, og alt fra kraftig.


Med vanlig reaksjon som hevelse rundt stikkstedet anbefaler jeg to. De aller fleste som henvender seg til legevakten etter vepsestikk får behandling gjennom rådgivning på telefon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg