fredag 9. mars 2018

Psykisk smerte

I denne artikkelen svarer vi på spørsmål om forholdet mellom fysisk smerte og psykisk ubehag. Ideen er at følelser vi ikke klarer å håndtere . Evnen til å håndtere sykdom handler også om vår holdning til smerte.

Når det kommer til psykisk smerte er dette elementet om mulig enda . Det er ikke så rart, for den delen av hjernen som er aktiv ved fysisk smerte, er også. Men hvorfor er fysisk og psykisk smerte forbundet på denne måten? Det er fremsatt to hypoteser om hvordan psykiske problemer kan fremtre som fysiske symptomer, og da særlig som opplevelse av fysisk smerte.

Vanskelige følelser som vi ikke kan håndtere med språk og refleksjon, kan komme til uttrykk som kroppslige spenninger og fysisk smerte. Hei jeg er år, får hjelp av psykolog men det er så mye smerte inni meg. Jeg føler meg døende og all den psykiske smerten har gjort kroppen min så syk. Kroppslige plager med psykisk bakgrunn betegnes i medisinen som somatisering; Det betegner kroppslige symptomer hvor kroppslige forklaringer ikke kan . Jeg er på randen til hva jeg kan tåle av smerte og alkoholen gjør jo at.


Hvordan takler dere (psykisk) fysiske smerter? Kan smerter i muskler skyldes psykiske forhold? Smertene er ikke konstante, og de startet med stikkende smerter i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg