fredag 23. oktober 2015

Cøliaki blodprøve positiv

Hos barn kan man også i enkelte tilfeller ha en positiv blodprøve, typiske . Forsker Asbjørn Christophersen forklarer om den nye cøliaki-testen de har. Cøliaki er en immunmediert enteropati som utløses ved at personer med en viss.

TG x øvre grense påvist i to blodprøver, og som er HLA DQel. Jeg har fått beskjed av legen at jeg ikke tåler Gluten. HLA ,hadde lavt B1 folat, D-vitamin, jern, ferratin, forhøyet . Betyr blodprøven at jeg har cøliaki (glutenintoleranse)? Positiv gentest og høyt titer styrker mistanke om aktiv cøliaki. For å finne ut om en pasient lider av cøliaki, trenger legene i dag en vevsprøve fra tarmen.


Etter at blodprøven hadde vist positivt utslag for cøliaki, ble hun henvist til . Etter tips fra en lege min mor kjenner, fikk jeg tatt blodprøve for cøliaki hos legen min. Den viste seg å være positiv - altså at blodet mitt har . Fastlegen hadde mistanke om cøliaki og tok to blodprøver i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg