torsdag 14. desember 2017

K vitamin nyfødt

Siden 19har man gitt K-vitamin til nyfødte barn for å forhindre indre blødninger. Før man begynte å gi K-vitamin, fikk 25- av alle . I de fleste europeiske land gies det K-vitamin til nyfødte for å forebygge blødning pga manglendeK-vitamin, som f.

Som hovedregel skal alle nyfødte ha Konakion i. K-vitamin nivå som kan være en beskyttelse mot noe som forskningen ikke har . Hei , Lurer på om alle nyfødte får denne? Jeg satte meg desverre ikke inn i vitamin k - så det eneste jeg vet er at .

Nyfødte har naturlig lav vitamin K status. Mangel på vitamin K kan føre til blødningshendelser. Denne artikkelen er basert på bacheloroppgave ved Avdeling for . Bliv klogere på hvorfor din baby skal have K-vitamin og hvad vitamin K gør godt for. Mangel på vitamin K fører til økt blødningstendens. Nyfødte spedbarn gis derfor rutinemessig et tilskudd av K-vitamin på mellom og milligram . Her i Norge er det standard prosedyre å gi alle nyfødte barn en injeksjon k-vitamin.


Dette får de like etter fødselen for å redusere risikoen for livstruende bl. K-vitaminindsprøjtning tilbydes alle nyfødte umiddelbart efter fødslen. Som med alle indgreb og tilbud er det en god idé, at tilegne dig grundig . Ja, alle nyfødte får K-vitamin sprøyte rett etter fødselen. Det er for å forebygge blødning hos det nyfødte barnet.


Jeg ante ingenting om at det er vanlig å gi nyfødte ei sprøyte med K-vitamin. Jeg var dermed helt uforberedt da jordmor sa at nå setter jeg . Mitt barn skal ikke ha vitamin K sprøyten det er helt sikkert. Men jeg er opptatt av at vi skal vite hva vi sier . Hvorfor får nyfødte en sprøjte med K-vitamin og er det nødvendigt?


Brevkassesvar ved Anette Straadt i Naturli. Vitamin K er en nødvendig kofaktor for blodkoaguleringen. Blødningstendens hos nyfødte: Friske nyfødte som har fullført ≥36. Sundhedsstyrelsen anbefaler nu igen K-vitamin som intramuskulær. Nyfødte har øget blødningsrisiko som følge af fysiologisk K-vitamin . Menakinon (kalt K2-vitamin) produseres av bakterier i tarmen.


Ved bruk hos nyfødte og spedbarn er det rapportert om symptomer . Norske sykehus skal igjen forsøke å gi K-vitamin til nyfødte peroralt. Men fortsatt er det kun intramuskulær behandling som er dokumentert . Nyfødte med blødningstendens kan få sprøyte med vitamin K etter fødselen fordi det kan ta noen dager før produksjon av vitamin K kommer i gang i barnets tarm .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg