tirsdag 2. februar 2016

Sår etter flåttbitt hund

Første gang i mitt liv at jeg plukker en flått av hunden. Hvis flåtten har fått sitte litt blir ofte huden litt sår rundt og noen ganger er det en liten . Hvis hunden har vært i kontakt med flått og har symptomer som kan oppstå ved flåttsykdom,.

Vi jobber for å spre oppdatert fagkunnskap om hunder, hunderaser og hundetrening og stimulere til et aktivt hundehold. Hvis du finner en flått på hunden eller katten din, er det veldig viktig å fjerne den snarest. Restene fjernes da av seg selv etter noen døgn.


Flått (skaubjørn), er et blodsugende edderkoppdyr som kan bite seg fast på mennesker og.

Hver kveld bør du: Gå over pelsen hos hunden din. Hvis litt av munnen til flåtten sitter igjen etter at den er fjernet, er dette ikke farlig. For å unngå en betennelse i selve bittet, kan du desinfisere bittstedet med sårvask og påføre . Jeg så et bittelite sår midt på kulen (skorpen), og tenkte han hadde fått. En av mine hunder fikk en flått på hodet, og etter at jeg fjernet den ble . Mange dyreeiere blir bekymret når de finner flått på hunden eller katten sin.


Fant en flått på halsen til Kiwi ikveld (første noensinne). Gordonsetter valpen til venninnen min fikk en skikkelig kul på toppen av hodet her for et par uker siden etter ett flåttbitt. Nå er kulen helt borte og såret på vei vekk.

Uten at jeg skal stresse deg, jeg aner ikke om det er sånn på hunder. Hvis man ser at huden ikke er kuttet gjennom, kan man rense såret, evt ha. Den viktigste sykdommen vi ser på hund etter flåttbitt er borreliose, . Flått eller skogflått er en liten midd som har utseende som kan ligne på. Den er på utkikk etter tynne hud områder på kroppen som den kan bite seg fast i. Dersom en har fått sår av bittet kan en godt legge på sårsalve eller .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg