mandag 5. juni 2017

Cøliaki positiv blodprøve negativ biopsi

Har noen klassiske symptomer på cøliaki som diarè og luft. Er år og har hatt store problemer med magen i svært lang tid. Etter blodprøve tas en vevsprøve (biopsi) av tynntarmen. Hei, jeg fikk som 2-åring foretatt en biopsi som den gang utelukket cøliaki.


Jeg har nylig funnet ut at jeg i 20slo positivt ut på både vevstype HLA DQog HLA DQ8. Har tatt blodprøve ang cøliaki, transglutaminase, denne var negativ. Nå har jeg hatt gastroskopiundersøkelse som gav negativt svar.

Når det gjelder biopsien (tarmprøven) har også rutinene for dette blitt . Fastlegen hadde mistanke om cøliaki og tok to blodprøver i perioden på drøye to år. Både blodprøve og biopsi fra gastroskopi kan være negative selv om. Ny biopsi viste positivt resultat, men da må man jo ta ny biopsi. Cøliaki er først og fremst en lidelse man finner i den kaukasoide rase. Tilstedeværelse av DQog DQkan bestemmes i en blodprøve.


Det er omdiskutert om man skal ta biopsier etter ½ til år på gluten fri kost. Hvis tTG IgA er negativ (1), og deamidert gliadin IgG er positiv.

Diagnosen cøliaki stilles ut fra blodprøve, tarmbiopsi og typisk klinikk med . Mitt svar ville være, at har han positiv blodprøve, men negativ biopsi, ville jeg være klokke klar på no gluten, det kan så godt være jeg ville ha . Dere som har barn med cøliaki, har dere testet (med blodprøve) søskene til. Alle som teste positivt på blodprøven har ikkje cøliaki, men av dei. Pga symptom kan ein henvisast til biopsi sjølv om blodprøven er negativ.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg