mandag 20. juli 2015

Rød flekk på øyet

Bli ikke forskrekket om du en morgen ser deg i speilet og oppdager at det hvite i øyet er skjemmet av en stor rød flekk. Som regel er de røde øynene helt ufarlige. Det å våkne med en rød blodflekk på det hvite i øyet kan være skremmende, men bli ikke redd .

Jeg har hatt en lyserød flekk i hvitøyet i uker. Jeg trodde først dette var et sprengt blodkar, men det har ikke blitt bedre, snarere tvert i mot. Når et øye blir rødt, skyldes det enten at øyets blodårer er blitt utvidet, eller at det har vært en blødning foran i øyet. Når et blodkar i øyet brister kalles det for subkonjunktival blødning,.


Til å begynne med er fargen friskt rød og flaten kan være ganske stor. Jeg har en rød flekk under det ene øyet som aldri helt forsvinner. Når jeg var hos legen dagen etterpå sa han at det ikke var noe å bekymre seg for. Da var det bare en liten rød flekk på den hvite delen av øyet. Min sønn på mnd har plutselig fått en stor rød flekk på øyet!


Ved irritasjon, betennelse eller skader i én eller flere av øyets hinner, blir øyet rødt fordi blodårene utvider seg, eventuelt fordi det inntrer blødning i vevet . Et lysende øye kan være tegn på svulst på øyet. På bilder tatt med blits har han et rødt øye, og et lysende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg