onsdag 2. mars 2016

Øyeinfeksjon

Dette måtte bare komme nå, øyebetennelse. Jeg bruker linser til vanlig, men nå måtte jeg ta i bruk brillene. Kontaktlinser skal ikke brukes under behandlingen.


Nasjonale retningslinjer for antibiotikabruk i primærhelsetjenesten . For deg som bruker kontaktlinser er det spesielt viktig. Jeg synes at du skal ta en tur til lege og optiker. Det kan være at du har fått en uskyldig øyebetennelse, eller det kan være at du har fått problemer med linsene.

Jeg bruker linser, men har ikke brukt de på et par-tre døgn. Bruk av steroide øyedråper kan også lindre øyebetennelse og kløe. Unngå kutt på øynene ved å klippe neglene før du tar ut og setter inn kontaktlinser. Hos Brilleland vil du få opplæring i trygg bruk av kontaktlinser.


Smitte skjer via hender og håndklær, fra nasofarynks opp gjennom tårekanalen og fra infiserte øyedråper, kontaktlinser, øyesminke og øyeinstrumenter, . Jeg har fått øyekatarr, og har begynt med salve idag. Hvor lenge må jeg vente før jeg kan begynne med linser igjen? Jada, har hatt, og dum som jeg var, så brukte også jeg linser.


Fikk meg en oppstrammer av legen da jeg klaget på at jeg ikke ble bedre.

For eksempel er det mange som bruker to-ukers linser i tre-fire uker før. Flasshampo har vist å ha god effekt for å holde øyelokkskanten ren. Vanlig råd er å unngå og bruke sminke og kontaktlinser under behandlingen. Jeg er nærsynt, styrke - og har som regel brukt kontaktlinser. Samme som regnbuehinnebetennelse eller revmatisk øyebetennelse som det . Når man har øyebetennelse eller øyekatarr kan man føle at man har et rusk på øyet.


Er det trygt for meg å begynne å bruke linser og sminke igjen? Det synes jeg du skal vente med til pusset . Kan man få øyebetennelse av å sitte forann pc med linser eller briller? Kan man være allergisk mot strålene i en pc?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg